Sauna – jakie posiada minusy i plusy w dobie pandemii covid?

Sauny popularne były już setki lat temu. Teraz z sauny może skorzystać prawie każdy kto nie ma przeciwwskazań zdrowotnych. Zazwyczaj znajdują się one przy miejskich basenach, ale także można spotkać je w gabinetach spa, hotelach i gabinetach masażu. Korzystanie z sauny posiada wiele korzyści dla zdrowia, można powiedzieć, że jest to zabieg z zakresu ciepłolecznictwa. Jest kilka rodzajów saun – każda trochę różni się parametrami takimi jak wilgotność i temperatura. Zrobione są one z innych surowców i trochę inaczej wpływają na nasze ciało. Można wyróżnić sauny suche, parowe oraz na poczerwień. Eksperci uważają, że należy korzystać z sauny ze względów zdrowotnych, a najlepiej korzystać systematycznie 1- 2 razy w tygodniu. Jakie właściwie korzyści może nam przynieść zabieg w saunie? Czy korzystanie z sauny w dobie pandemii covid jest dobrym pomysłem?

Osoby, które mają taką możliwość, i lubią korzystać z sauny powinny rozważyć wybudowanie małej sauny na swojej posesji. Na pewno jest to bezpieczne miejsce, a nie ma potrzeby rezygnowania z tak korzystnych sesji w saunie. Są firmy, które zajmują się budową sauny, można znaleźć dobrą i skorzystać z oferty – np. sauny fińskie warszawa

Sauny – do której warto się udać?

Jak już napisano wcześniej, każdy typ sauny posiada nieco odmienne parametry. W saunach używana jest wysoka temperatura, która działa dobroczynnie na ludzki organizm. Jakie są typy saun? Obecnie powstało dużo różnych opcji jak np. sauna z aromaterapią, ale nadal najpowszechniejsze są m. in.:

Sauna fińska

Sauna sucha, czyli innymi słowy fińska – jest to miejsce wewnątrz wykończone drewnem, które bardzo dobrze izoluje i zapobiega wylatywaniu ciepła. Zazwyczaj podłużne siedziska wewnątrz umieszcza się kaskadowo, tak aby można było wybrać na jakiej wysokości chce się przebywać. Źródłem wysokiej temperatury  w takiej saunie jest najczęściej elektryczny piecyk, na którym położone są odpowiednie kamienie przepuszczające ciepło na zewnątrz. Można je raz na jakiś czas polać wodą tak, żeby na chwilę zwiększyć wilgotność w pomieszczeniu. Ławy umieszczone na różnych poziomach umożliwiają wybór optymalnej temperatury – warto pamiętać, że ciepło idzie zawsze do góry, tak więc najcieplej jest pod sufitem.

Łaźnia parowa

Sauna parowa (łaźnia parowa) – spekuluje się, że jest to sauna wywodząca się z dawnych tradycji słowiańskich. Inaczej niż w przypadku sauny suchej nie jest ona wykładana drewnem, a ozdobną mozaiką. Dotyczy to również ław. Gorąca para jest dostarczana do środka przy użyciu specjalnych kanałów. Najczęściej wilgotność wewnątrz utrzymuje się na poziomie 100 %, temperatura natomiast waha się między 40 – 60 stopni. Istotą tej sauny, tak jak w suchej jest przegrzewanie ciała, ale w niższej temperaturze. Mokre powietrze sprawia, że organizm nie może się pocić, a przez co nie wychładza.

Sauna na podczerwień

Sauna na podczerwień – jest to typ sauny, który staje się coraz bardziej popularny szczególnie w ostatnim czasie. Jest ona trochę zbliżona do sauny suchej przez to, że wykończona jest drewnem. Źródłem ciepła są promienniki na podczerwień, a nie jak w sytuacji sauny suchej elektryczny piecyk. Ten typ sauny przeznaczony jest do oświetlania całego ciała.

Gdzie znajdują się sauny?

Sauny można spotkać w większych miastach zarówno na basenach miejskich, jak i w centrach spa, siłowniach, centrach sportowych, a także uzdrowiskach miejskich. W Warszawie jest naprawdę urozmaicony wybór tego typu miejsc. Co więcej różnią się one między sobą ofertą. Część oferuje takie udogodnienia jak sesje saunowe przy muzyce z wykorzystaniem naturalnych olejków. Niektóre takie miejsca mają również biosaunę czy groty solne. Są to miejsca stworzone po to, aby zadbać o swój organizm i móc wypocząć po ciężkim tygodniu. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się sauny w centrach sportowych, czy basenach, gdzie po intensywnym treningu można zregenerować ciało oraz zmęczone mięśnie. Eksperci są zgodni, że regularne saunowanie przynosi duże zalety dla naszego zdrowia. Korzystanie z saun jest generalnie polecane zwłaszcza, że koszt nie jest wygórowany.

Czy korzystanie z sauny w czasie jest dobrym pomysłem?

Od dłuższego czasu cała ludzkość mierzy się z pandemią koronawirusa. Wiele osób usuwa się z życia towarzyskiego z lęku przed zarażeniem. Ale czy ma to sens? Naukowcy od samego początku próbują się dowiedzieć, gdzie zazwyczaj dochodzi do zarażenia. Na pewno wirus najłatwiej przenosi się z człowieka na człowieka. Z tego powodu zaleca się częste mycie rąk, dezynfekcję i zasłanianie ust i nosa w miejscach publicznych. A sauna niewątpliwie do takich miejsc się zalicza. Jakiś czas temu odkryto, że wirus ginie w wysokiej temperaturze – ok. 60 stopni Celsjusza, z drugiej jednak strony wysoka wilgotność sprzyja jego namnażaniu. Oczywiście istnieje jakieś zagrożenie zarażenia się w saunie, gdyż bywa tam wiele osób i nie zawsze można uniknąć zarażenia mimo utrzymywania wszelkich środków ostrożności. Saunowanie bez wątpienia zwiększa odporność organizmu, z tego powodu nie należy zupełnie z niego rezygnować.